Porkkanalla painat pidempään

Porkkanalla painat pidempään – Kasviksia nuorten miesten ruokavalioon -hankkeen tavoitteena oli edistää nuorten miesten terveyttä ja ehkäistä ylipainoa. Hanke päättyi vuonna 2013.

Hankkeessa järjestettiin tapahtumia, joissa miehet pääsivät smoothiebaariin testaamaan kotitekoisia urheilujuomia ja omia voimiaan. Näissä merkeissä innostetaan tutustumaan kasvisten maukkaaseen maailmaan ja paljastetaan nuoria miehiä puhuttelevia faktoja kasvisten syönnin tärkeydestä.

Nuorten miesten ruokavalioon tarvitaan kipeästi rytmiä ja lisää terveellisiä, värikkäitä kasviksia. Porkkanalla painat pidempään -tapahtuman tavoitteena oli innostaa nuoria miehiä kasvisten käyttöön ja antaa raikkaista ideoita niiden lisäämiseksi ruokavalioon.  Miehet saivat myös konkreettista tietoa kasvisten myönteisistä vaikutuksista terveyteen, jaksamiseen ja suorituskykyyn.

Hankkeessa järjestettiin 80 Porkkanalla painat pidempään -tapahtumaa sotilaskodeissa ja ammattioppilaitoksissa, joilla tavoitettiin liki 13 000 alokasta. Hanke toteutettiin Suomen valtion tuella. 

Osallistuitko tapahtumaan? Äänestä parasta kasviskomboa!

Kasvisten syöntiä on varaa lisätä

Ruuankäyttötutkimukset osoittavat, että erityisesti nuoret miehet syövät kasviksia muuta työikäistä väestöä vähemmän. Esimerkiksi Panssariprikaatin ja Kainuun prikaatin varusmiehillä vuonna 2007 tehty tutkimus osoittaa, että hyvin pieni osa varusmiehistä syö kasviksia päivittäin.  Varusmiehistä kypsentämättömiä kasviksia syö päivittäin 8 % ja kypsennettyjä kasviksia vain 1 %.

Yleisesti tiedetään, että kasviksia pitäisi syödä, mutta ei nähdä suoria syitä, miten kasvisten syönti vaikuttaisi omaan terveyteen ja jaksamiseen. Kun suoranaisia terveysongelmia ei vielä ole, nuorten miesten voi olla vaikea nähdä kasvisten syönnin tuomat hyödyt. Kasvissuositusten tuomista käytäntöön ei koeta helpoksi.

Viitatut tutkimukset:

  • Finravinto 2007 –tutkimus. Kansanterveyslaitoksen julkaisuja B23/2008.
  • Varusmiesten ravitsemus, terveyden riskitekijät ja terveystaju.  Jallinoja P, Sahi T, Uutela A (toim.), Kansanterveyslaitos 2008.

 

Katso maistuvat smoothieohjeet!

Lue Turun ammatti-instituutin juttu tapahtumasta.


Jaa